Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2014

"Παντελόνι από λέπια" στο θέατρο "Κυδωνία" στα Χανιά: Μια σπονδυλωτή ιστορία

Της ΜΑΡΙΑΣ ΜΥΣΤΑΚΙΔΟΥ
Τρεις διαφορετικές ιστορίες και όμως τελικά τόσο όμοιες, δεμένες θαρρείς με νήμα μαγικό και άσπαστο. Τρεις διαφορετικές εποχές, που ξεκινούν από τον 12ο αιώνα και φτάνουν μέχρι σήμερα. Και ένα -φανερό- κοινό σημείο: ο τόπος του δράματος, η περιοχή του Όρφορντ Νες στην ανατολική Αγγλία. Το “παντελόνι από λέπια”, γράφτηκε το 2013 από την Ελίζαμπεθ Κούτι και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη χώρα μας, στα Χανιά, από την Εταιρεία Θεάτρου ΜΝΗΜΗ.
Η μετάφραση είναι του Δημήτρη Κιούση, η σκηνοθεσία του Μιχάλη Βιρβιδάκη, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Ξανθής Κόντου, τη σύνθεση των ήχων έκανε ο Δημήτρης Ιατρόπουλος και ερμηνεύουν οι ηθοποιοί Μαρία Φουράκη, Γιώργος Ραϊλάκης και Ελπίδα Ζαμπετάκη. Τρεις άνθρωποι, από τρεις διαφορετικές χρονικές στιγμές, που ταλανίζονται από ενοχές για πράξεις που έκαναν ή που δεν έκαναν, περνούν από το Ορφορντ Νες που τους τραβά σαν μαγνήτης. Εκεί, θα παλέψουν με τις μνήμες τους, τον εαυτό τους, τις επιλογές τους. Και μέσα από τις σπονδυλωτές τους ιστορίες, ο θεατής, παρασυρμένος από τον φρενήρη ρυθμό διήγησης θα ανακαλύψει τη δύναμη των απωθημένων, τη δύναμη της ενοχής, τη δύναμη του πεπρωμένου.  Οι τρεις ιστορίες θα μπορούσαν τελικά να είναι μια. Και η ιστορία αυτή θα μπορούσε να είναι κομμάτι της προσωπικής ιστορίας του καθενός. Είναι ένα καταιγιστικό δράμα μυστηρίου, που αφηγείται σε χρόνο παράλληλο τρεις ιστορίες που σχετίζονται άμεσα με «τη γεμάτη μυστήρια, σκιές και ανεξήγητα φαινόμενα περιοχή του Όρφορντ Νες.. Ο πολυβραβευμένος συγγραφέας W.G. Sebald αναφερόμενος στις ταξιδιωτικές του περιηγήσεις στην περιοχή του Όρφορντ Νες γράφει: «Η αίσθηση ότι βρισκόμουν σε έναν τόπο που ο λόγος της ύπαρξής του εκτεινόταν πέρα από τα όρια του αισθητού κόσμου ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο όταν μπροστά μου είδα να ορθώνονται κάθε λογής κατασκευές που έμοιαζαν με ναούς και παγόδες – αδύνατον να τις συνδέσω με στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Ωστόσο, όσο πλησίαζα τα ερείπια τόσο ξέφτιζε η φαντασίωση μιας μυστηριώδους νήσου όπου αναπαύονταν οι νεκροί, κάνοντας τόπο στην πεποίθηση ότι βάδιζα ανάμεσα στα λείψανα του ίδιου μας του πολιτισμού, που είχε αφανιστεί από μια μελλοντική καταστροφή», W.G. Sebald, “Οι δακτύλιοι του Κρόνου (Σε έναν άλλο τόπο – Όρφορντ Νες)”.
Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ
Η ίδια η συγγραφέας Ε. Κούτι μιλώντας για το έργο της, αναφέρει: «Η έμπνευση για το έργο πηγάζει από ένα λαϊκό μύθο, που μπορεί να τον έχετε ακουστά, “Ο Αγριάνθρωπος του Όρφορντ”. Ο Αγριάνθρωπος αυτός ήταν ένας άντρας – ψάρι, μια αρσενική γοργόνα δηλαδή, κάτι σαν τον Τρίτωνα της Ελληνικής μυθολογίας, ή τουλάχιστον αυτό νόμιζαν οι σύγχρονοί του, που τον έπιασαν στα δίχτυα τους τον 12ο αιώνα και τον έφεραν στο κάστρο όπου τον υπέβαλαν σε βασανιστήρια… Σε αυτή την συναρπαστική ιστορία το θεατρικό έργο μου δίνει μια νέα πνοή καθώς αναζητά μια εξήγηση για την προέλευση αυτού του όντος. Για παράδειγμα, η πλοκή έχει εμπλουτιστεί με στοιχεία από ζωές προσώπων πιο κοντά στη δική μας εποχή. Ενα απ’ αυτά είναι ένας επιστήμονας που κάνει μία έρευνα σχετικά με τα προβλήματα δυσλειτουργίας των ραντάρ την εποχή του Ψυχρού Πολέμου στην περιοχή του Όρφορντ Νες. Η έρευνα που έκανα εγώ ως συγγραφέας σχετικά με αυτό το τμήμα του έργου ήταν επίσης ενδιαφέρουσα -μπορεί κανείς ψάχνοντας να βρει πολλά αρχεία, ντοκουμέντα που δόθηκαν στη δημοσιότητα τελευταία και τα οποία μιλούν για ένα μυστηριώδες φαινόμενο ενός ανεξήγητου ήχου που είχε σαν αποτέλεσμα την απενεργοποίηση του ραντάρ στο Όρφορντ Νες, φαινόμενο για το οποίο δεν έχουν ακόμη μέχρι σήμερα βρει κάποια εξήγηση.
Παράλληλα όμως, μια ακόμη ιστορία μπλέκεται στην κεντρική αφήγηση, αυτή μιας σύγχρονης νέας κοπέλας που βρίσκεται μπροστά σε μια κρίσιμη στιγμή της ζωής της και πρέπει άμεσα να πάρει μια πολύ δύσκολη απόφαση. Το Όρφορντ είναι ένα μέρος που το ξέρω καλά και το έχω επισκεφθεί επανειλημμένα. Είναι μια μυστηριώδης, όμορφη και πολύ ατμοσφαιρική τοποθεσία και η ιστορία του Αγριάνθρωπου μου προκάλεσε το ενδιαφέρον επειδή έδειχνε πώς οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν άτομα που δεν τα καταλαβαίνουν, που είναι “διαφορετικά” από τους ίδιους…». Η παράσταση συμπίπτει με τα 15 χρόνια του θεάτρου Κυδωνία, και οι παραστάσεις θα γίνονται κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, μέχρι και την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014. Ώρα έναρξης Παρασκευή και Σάββατο 9:30 μ.μ., ενώ τις Κυριακές η παράσταση θα είναι απογευματινή στις 7.30 μ.μ.. Η τιμή του εισιτηρίου είναι 15 ευρώ και 10 ευρώ το φοιτητικό.  Μετά την Πρωτοχρονιά αναμένεται να ακολουθήσει και δεύτερος κύκλος παραστάσεων που θα ανακοινωθεί σύντομα. Για περισσότερες πληροφορίες στο τηλέφωνο 28210 92395 και 6973005570 και στην ιστοσελίδα: www.theatro-kydonia.gr.
(Χανιώτικα νέα - Διαδρομές - 6/12/2014)
Link: http://www.haniotika-nea.gr/tris-anthropi-palevoun-tis-enoches-tous/#

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου